Turbo – Double Fan Engine

Autor/autori: Gheorghe DUMITRASCU, Gabriel ALEXANDRU, Ovidiu R?U

Rezumat: Lucrarea analizeaza schema termodinamica a unui turbomotor tripluflux derivata din turbomotorul dubluflux CFM56-7B27 (Snecma & General Electric), utilizat pe avioanele Boeing 737-300, C-40 Clipper, P-8 Poseidon, Project Wedgetail. Aceasta schema termodinamica are doua ventilatoare in serie care realizeaza acelasi raport de comprimare al aerului, pe ansamblu, ca si ventilatorul motorului dubluflux, dar furnizeaza doua jeturi concentrice propulsive de aer cu viteze diferite. Aceasta investigatie a fost realizata pentru a vedea cum se modifica performantele la sol ale turbomotorului tripluflux prin comparatie cu motorul dubluflux, cum ar fi forta de tractiune, consumul specific de combustibil, vitezele jeturilor propulsive (doua de aer produse de cele doua ventilatoare inseriate si cel central de gaze de ardere produs prin difuzorul reactiv al turbinei). Prin compararea vitezelor relative ale celor trei jeturi propulsive concentrice de la motorul tripluflux cu cele de la motorul dubluflux numai cu doua jeturi concentrice s-a evaluat intuitiv ca s-ar putea obtine si o reducere a zgomotului printr-o micsorare a gradientilor de viteza radiali. Rezultatele numerice au fost obtinute pentru doua variante de modificare a ciclului: prima varianta a fost definita prin acelasi raport global de by-pass si acelasi raport de comprimare total pentru aer, dar cu rapoarte de comprimare independente pe cele doua ventilatoare inseriate, intre 1,4 si 1,8; la a doua varianta s-a mentinut doar raportul de comprimare total pentru aer si s-au impus vitezele jeturilor propulsive, 465 m/s – gazele de ardere, 308 m/s – jetul de aer furnizat de ventilatorul doi si (200 – 240) m/s – jetul de aer aferent primului ventilator. Rezultatele numerice au demonstrat ca prima varianta ofera foarte putine avantaje cum ar fi o usoara crestere a fortei de tractiune si o eventuala reducere minora a consumului specific de combustibil [kg/daN/h]. În schimb a doua varianta poate oferi avantaje evidente respectiv o reducere a consumului specific de combustibil cu cca. 30%, chiar daca forta de tractiune poate descreste cu pina la 20%.

Cuvinte cheie: turbomotor tripluflux, forta de tractiune la sol, consum specific de combustibil.

 

DOWNLOAD PDF